| |
Zagrożenie!
Koronawirus COVID-19 spowolnił światową gospodarkę. Satelity pokazują, jak SARS-CoV-2 wpłynął na jakość powietrza w Europie i Azji

Koronawirus COVID-19 spowolnił światową gospodarkę. Satelity pokazują, jak SARS-CoV-2 wpłynął na jakość powietrza w Europie i Azji

Epidemia koronawirusa COVID-19 objęła niemal wszystkie państwa. Choroba wpłynęła na światową gospodarkę, która szybko zwolniła. Widać to doskonale na danych satelitarnych pochodzących z Europy i Azji, zwłaszcza z Chin. Satelity umieszczone na ziemskiej orbicie pokazują nie tylko to, co fizycznie dzieje się na Ziemi, ale również wiele zanieczyszczeń, które znajdują się w atmosferze. Są to na przykład szkodliwe substancje pochodzące z samochodów i ciężarówek, spalania paliw kopalnianych w elektrowniach czy działalności przemysłowej.

Zawartość dwutlenku azotu w kolumnie powietrza, między 29 grudnia, a 4 stycznia 2020 roku

Emisja zanieczyszczenia powietrza gospodarka przemysł przed pandemią koronawirusa COVID-19

Okazuje się, że ograniczenie aktywności ludzi związane z epidemią koronawirusa COVID-19 ma dodatkowy skutek, w postaci lepszej jakości powietrza.

Zawartość dwutlenku azotu w kolumnie powietrza, między 2 lutego, a 9 lutego 2020 roku

Koronawirus COVID-19 jakość powietrza w Chinach

Wraz z rozwojem epidemii wirusa najpierw w Chinach, a potem w Europie podjęto bezprecedensowe środki w celu ograniczenia przepływu ludzi. W wielu miejscach stanął przemysł, transport towarowy oraz większość usług. Satelity pokazują, jak wpływa to na stan atmosfery.

Zawartość dwutlenku azotu w kolumnie powietrza, między 15 marca, a 18 marca 2020 roku. Gospodarka chińska po szczycie epidemii zaczyna ponownie ruszać

Koronawirus COVID-19 jakość powietrza w Chinach wpływ na gospodarkę

-Ostatnie zdjęcia z europejskich satelitów Sentinel, a właściwie jednego, konkretnego satelity Sentinel-5P, który wyposażony jest w przyrząd TROPOMI, dokumentują m.in. emisję dwutlenku azotu. Mapy przedstawiają średnie tygodniowe wartości pomiarów gęstości kolumn NO2 w okresie, od połowy lutego do połowy marca 2020 roku. Jeśli chodzi o pomiary dotyczące Europy, obserwujemy redukcję emisji NO2 dotyczącą północnych Włoch. I to w okresie, kiedy standardowo Włochy zmagają się z zimowym smogiem - wyjaśnia Sybrand van Beijma, Earth Observation Data Specialist z firmy CloudFerro, która jest operatorem platformy CREODIAS.EU.

Zawartość dwutlenku azotu w kolumnie powietrza, między 16, a 23 lutego 2020 rokuKoronawirus COVID-19 jakość powietrza w Europie

W ramach platformy CREODIAS udostępniane są satelitarne zdjęcia z monitoringu Ziemi na zlecenie Europejskiej Agencji Kosmicznej. Na platformie można wyszukiwać, przeglądać i przetwarzać w ramach udostępnionej infrastruktury chmurowej ogromne zbiory danych w postaci historycznych i spływających na bieżąco obrazów z satelitów.

Zawartość dwutlenku azotu w kolumnie powietrza, między 15, a 18 marca 2020 roku

Koronawirus COVID-19 poprawa jakości powietrza w Europie

Chińskie władze wprowadziły ograniczenia wcześniej niż europejskie państwa, czego efekty jeszcze lepiej widać na zdjęciach z Sentinela-5P.

-Jeśli porównamy zdjęcia z ostatnich kliku - kilkunastu tygodni, widzimy znaczące zmiany w jakości powietrza w Chinach. Na zdjęciu wykonanym w okolicy Nowego Roku widać normalny, standardowy poziom NO2. Natomiast na początku lutego, kiedy już niektóre chińskie miasta właściwie odcięto od świata, a przemysł się zatrzymał, można zaobserwować gwałtowny spadek emisji zanieczyszczeń. Następnie, w okresie kiedy część przemysłu powoli wraca do normalnego funkcjonowania widzimy wzrost emisji, jednak nie jest to jeszcze poziom sprzed epidemii wirusa- tłumaczy ekspert z CloudFerro.

Oba przypadki pokazują, że środki zapobiegawcze wprowadzane przez poszczególne kraje, wpływające na ograniczenie transportu i produkcji, mają spory wpływ na zmniejszenie zanieczyszczenia atmosfery.

Analiza została wykonana na podstawie zdjęć satelitarnych z Sentinel-5P, dostępnych na platformie CREODIAS.EU.

Diametralne spowolnienie jest również obserwowane w danych ruchu lotniczego. Globalna liczba lotów w marcu 2020 roku spadła o ponad 45%, w porównaniu do danych z lat poprzednich!

Koronawirus COVID-19 zmniejszony ruch lotniczy dane

DobraPogoda24, CREODIAS, Flightradar24


Komentarze
Brak komentarzy... bądź pierwszy!