
Koronawirus COVID-19 spowodował gwałtowny spadek liczby połączeń lotniczych. Prognoza pogody może być mniej dokładna
Pandemia koronawirusa COVID-19 coraz bardziej wpływa na różne aspekty naszego życia i gospodarki. W ostatnich dniach gwałtownie spadła liczba połączeń lotniczych, a to z kolei może mieć negatywny wpływ na dokładność prognoz pogody.
Połączenia lotnicze zredukowano, aby ograniczyć lub spowolnić rozprzestrzenianie się pandemii koronawirusa COVID-19. Ograniczenia te powodują niefortunny efekt uboczny, bo prawdopodobnie spadnie dokładność prognoz pogody.
Normalny ruch lotniczy przed wybuchem pandemii koronawirusa COVID-19
Globalny ruch lotniczy o godzinie 12:30 UTC, 25 marca 2020 roku
Każdego dnia na całym świecie odbywa się dziesiątki tysięcy lotów. Samoloty przewożą ludzi i ładunki do nowych miejsc docelowych. Loty te są również istotną częścią opracowywania prognoz pogody. Z uwagi na to, że pogoda jest bardzo złożonym, chaotycznym systemem, meteorolodzy używają modeli komputerowych. Modele numeryczne są zasilane określonymi źródłami informacji w celu opracowania prognoza pogody na nadchodzące godziny lub dni. Odczyty dokonane przez stacje naziemne, boje oceaniczne i statki pokrywają warunki powierzchniowe. Dane z satelitów mówią o tym, co dzieje się na wyższych poziomach atmosfery. Aby opisać to, co dzieje się na wysokościach między nimi, meteorolodzy uruchamiają balony pogodowe z określonych miejsc, kilka razy dziennie. Elementem tej układanki są również samoloty, które dostarczają dziesiątki tysięcy raportów w oparciu o warunki pogodowe, przez które przelatują podczas lotu. Obecnie, w związku z pandemią COVID-19, liczba startujących lotów została drastycznie zmniejszona, jak widać na poniższym wykresie.
gwałtowny spadek liczby samolotowych raportów pogodowych dostarczanych do opracowania modeli numerycznych
To zmniejszenie liczby lotów może mieć znaczący wpływ na dokładność prognozy pogody. Jak informuje Europejskie Centrum Prognoz Średniego Zasięgu Pogody (ECMWF), -„raporty samolotów są drugim po danych satelitarnych elementem wpływającym na prognozy”-.
Według ECMWF liczba dziennych raportów używanych z lotów nad Europą spadła z około 40 tys. 3 marca, do około 14 tys. 23 marca 2020 roku. To aż o 65% mniej! W rzeczywistości liczba raportów z samolotów przelatujących nad Europą jest jeszcze mniejsza, bo niektóre raporty są prawie duplikatami, a inna część jest odrzucana jako niskiej jakości. W skali globalnej redukcja dostarczanych raportów wynosi 42%!
Do końca marca spodziewane są dalsze ograniczenia w ruchu lotniczym, dlatego liczba raportów z samolotów przyjmowanych do modeli pogodowych spadnie jeszcze bardziej. Będzie to mieć szczególne znaczenie w przypadku prognozowania prądu strumieniowego na wysokości 10-12 km, zwłaszcza na okres najbliższych 24 godzin. Ta niepewność w prognozie może mieć bezpośredni wpływ na te loty, które wciąż odbywają podróże, w tym te, które przewożą towary i ładunki między kontynentami.
Innym ważnym aspektem danych do prognoz pogody, które można znaleźć na tej wysokości, jest ich wpływ na prognozę średnioterminową, gdyż prąd strumieniowy ma ogromne znaczenie w przypadku jego wpływu na warunki pogodowe przy powierzchni Ziemi. Wynika to z faktu, że działa on jako główna siła kierująca dla dużych systemów barycznych. Krótko mówiąc - zdolność do dokładnego prognozowania pozycji prądu strumieniowego ma ogromne znaczenie nawet w przypadku lokalnych prognoz.
Według ECMWF istnieją sposoby na rekompensatę utraty danych samolotu. Można wypuścić więcej balonów pogodowych, aby zbadać górne warunki atmosferyczne. Nowsze dane satelitarne mogą wypełnić niektóre luki z góry, na przykład z satelity Aeolus Europejskiej Agencji Kosmicznej, od którego ECMWF zaczęła pozyskiwać dane w styczniu.
DobraPogoda24, ECMWF, Flightradar24