
Zagrożenie koronawirusem COVID-19 zwiększa się w regionach z dużym zanieczyszczeniem powietrza
Wybuch epidemii koronawirusa COVID-19 spowolnił światową gospodarkę. Znacząco zmniejszyła się emisja CO2, a także innych gazów i pyłów zawieszonych powodujących zanieczyszczenie powietrza. Jest to jednak zmiana zbyt krótkotrwała, aby poprawić prognozy dla osób cierpiących na koronawirusa COVID-19, gdyż spora część tych ludzi zmaga się z zanieczyszczonym powietrzem od lat.
Zanieczyszczenie powietrza dwutlenkiem azotu w północnych Włoszech, styczeń 2020
Mimo chwilowej poprawy, pacjenci w najbardziej zanieczyszczonych miastach są nadal bardziej narażeni na chorobę koronawirusa, niezależnie od lepszej jakości powietrza. Wszystko przez to, że mieszkańcy obszarów o wysokim zanieczyszczeniu częściej cierpią na nadciśnienie, cukrzycę i choroby układu oddechowego, które według Europejskiego Sojuszu Zdrowia Publicznego (EPHA) są coraz bardziej powiązane z wyższą umieralnością wśród pacjentów z COVID-19.
Zmiana stężenia pyłu zawieszonego PM10 w północnych Włoszech, między 17, a 26 lutego 2020
-„Pacjenci z przewlekłymi chorobami płuc i serca spowodowanymi lub pogorszonymi przez długotrwałe narażenie na zanieczyszczenie powietrza są mniej zdolni do walki z infekcjami płuc i częściej umierają. Jest tak również w przypadku COVID-19”- powiedziała dr Sara De Matteis, profesor nadzwyczajna medycyny pracy i środowiska na włoskim uniwersytecie Cagliari.
EPHA wspomina o północnych Włoszech, szczególnie o regionie Lombardii mającym jedne z najwyższych zanieczyszczeń powietrza w Europie. To właśnie w tej części UE notuje się aktualnie największą śmiertelność wśród osób zmagających się z koronawirusem.
Zmiana stężenie NO2 w Europie, między styczniem, a marcem 2020
-„Rządy powinny już dawno zmierzyć się z chronicznym zanieczyszczeniem powietrza, ale nadały priorytet gospodarce nad zdrowie, łagodząc przemysł samochodowy” - powiedział Sascha Marschang, sekretarz generalna EPHA.
Zmiana stężenia NO2 w Chinach, między grudniem, a marcem 2020
-„Po zakończeniu kryzysu decydenci powinni przyspieszyć działania mające na celu usunięcie brudnych pojazdów z naszych dróg. Nauka mówi nam, że epidemie takie jak COVID-19 będą się pojawiać coraz częściej. Poprawa jakości powietrza jest inwestycją w zdrowszą przyszłość”- dodała ekspertka.
DobraPogoda24, ESA, EPHA